KOLIKO VREMENA JE POTREBNO DA SE NAUČI POSAO DISPEČERA?

Želiš da naučiš posao dispečera a ne znaš odakle da počneš? Danas pričamo o osnovnom znanju i koliko vremena je potrebno da se nauči posao dispečera.

Šta da kažem, šta da slažem sad? 😀 Ako vam je za utehu, da naučite osnove, u proseku vam treba mesec dana. Kada kažem osnove dispeča, bukvalno na to mislim. Ukoliko pričamo o malo ozbiljnijem dispeču, i da možete da stanete iza onog što radite- nema roka, svaki dan se uči i nikada ne znaš dovoljno. Nego hajde da prođemo, oba dela malo opširnije.

Šta sve možeš da naučiš o poslu dispečera  za mesec dana?

Do pre godinu dana, mnogo lakše je bilo da ljudi bez iskustva počnu da rade za kamionske kompanije u Americi, ali danas to nije slučaj. Zašto je to tako?

Razlog leži u promenama na tržištu sa kojim se kamionske kompanije bore u nazad godinu dana. Nije samo reč o slabije plaćenim turama, operativni troškovi sa kojima firme moraju da se bore, su daleko veći nego što je to ranije bio slučaj.

Odakle da počneš da učiš dispeč?

    1. AMERIČKA GEOGRAFIJA – Kada pričamo o Američkoj geografiji, naravno da se ne misli da moraš da učiš svaku državu i svaki region napamet, ali poznavanje karakteristika svakog regiona, može mnogo da ti olakša organizaciju budućih kamiona koje ćeš kao dispečer da vodiš. Na šta ovde tačno mislimo? Uzećemo za primer MIDWEST region. Midwest je poznat kao “srce Amerike” zbog svoje važnosti u proizvodnom i poljoprivrednom sektoru, odnosno, većina dobara koja se proizvede na teritoriji čitave Amerike, ustvari se proizvede baš u ovom regionu. Države koje čine Midwest region su: Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Michigan, Minnesota, Missouri, Nebraska, North Dakota, Ohio, South Dakota i Wisconsin. Zašto je nama ovo bitno? Kompletna industrija funkcioniše po principu ponude i potražnje, odnosno, uvoz i izvoz određenih dobara. Logično je da države međusobno razmenjuju robu i da sav višak koji se proizvede u jednoj državi, odlazi (izvozi se) u druge države. U zavisnosti od toga, šta se proizvodi, javlja se potreba za određenim tipom kamiona/prikolica.
    2. VREMENSKE ZONE – Sjedinjene Američke države podeljene su na 6 vremenskih zona: Central Time, Eastern Time, Mountain Time, Pacific Time, Hawaii Time i Alaska Time. Zašto nam je ovo bitno? Kada budete radili logistiku vaših kamiona/vozača, svakodnevno ćete ih slati iz jedne države u drugu, odnosno iz jedne vremenske zone u drugu vremensku zonu. Kako biste osigurali, da vam vozač neće kasniti na utovar/istovar, neophodno je da znate kojoj vremenskoj zoni određena država pripada. Isto tako, bitno je napomenuti, da neke države imaju i više od jedne vremenske zone, tako da za početak, pitaj google 🙂 Ovaj deo se najlakše savlada kroz praksu. 
    3. VRSTE VOZAČA- Da li je vozač kompanijski (radi za transportnu kompaniju, koristi kompanijsku opremu) ili je owner operator (ima svoju opremu ali radi pod znakovima- MC brojem transportne kompanije), i takođe, da li je u pitanju lokalni ili OTR vozač (ovaj deo ćemo opširnije da prođemo u narednim blogovima)
    4. VRSTA KAMIONA/PRIKOLICA – U zavisnosti od firme u kojoj se zaposliš, radićeš sa određenim tipom kamiona/prikolica, trenutno neke od najzastupljenijih su Box Truck, Dry Van, Reefer, Flatbed… ono što je tebi, kao budućem dispečeru ovde bitno, jeste da se u potpunosti upoznaš sa njihovim karakteristikama, kako bi bio siguran da je tura koju si uzeo moguća za ono što ti radiš ( vrsta robe, težina…)
  • RADNO VREME VOZAČA – Kao što i mi imamo naše radno vreme (u ovom slučaju radimo popodne- zbog vremenske razlike), tako i vozač ima svoje. Ono što je bitno, jeste da vozač ne sme da vozi, odnosno da bude u smeni, više od onoga što je država propisala kao regularno. Svako kršenje ovih pravila smatra se prekršajem, kako vozača, tako i transportne kompanije.
  1. DOKUMENTACIJA– Svaki transport robe, sa sobom nosi i određenu dokumentaciju. Dokumentacija sa kojom ćeš najčešće da se susrećeš je: Carrier packet (skup dokumenata koji je neophodan kako bi se uspostavila saradnja između transportne kompanije i Brokera), Rate Confirmation (do momenta dok ne dostavimo robu, smatramo je predračunom. Sadrži sve bitne informacije o robi koja se prevozi: naziv brokera, cena, težina robe, mesto odakle se roba kupi, vreme kada se roba kupi, mesto gde se roba isporučuje, vreme kada se roba isporučuje, bitne instrukcije…), BOL (Bill of Lading) – otpremnica, POD (Proof of delivery) – dostavnica…
  2. UZIMANJE TURA – postoje odeđeni portali (load board-ovi) koje dispečeri koriste kako bi uzimale ture svojim vozačima, jedan od glavnih je DAT. Pored toga što dispečeri uzimaju ture preko load board-ova, veoma je bitno da razvijaju odnose sa brokerima, jer praksa je pokazala da ako imate dobro razvijen odnos sa brokerom možete da uzmete bolje i bolje plaćene ture 🙂

Da li je potrebna obuka da bi postao dispečer?

Ukoliko želite da se bavite ovim poslom, obuka je nešto što ćete morati da prođete. Svaka kamionska kompanija ima sebi svojstven princip rada, te svakog kandidata obučava prema svojim kriterijumima. Bilo da odlučite da samostalno učite posao dispečera ili da pohađate neki kurs, kompanija gde se zaposlite moraće dodatno da vas obučava

Zašto onda upisati kurs za dispečera ako kamionske kompanije obučavaju kandidate? Kurs za dispečere vas uvodi u sve ono što će vam trebati kada počnete ovim da se bavite. Za cilj ima da kandidatima pruži kako teorijsko, tako i praktično znanje. Obuka nije isto što i iskustvo! Ukoliko se odlučite da pohađate neki od kurseva na tržištu, bitno je da budete svesni da time ne dobijete iskustvo koje je potrebno za bavljenje ovim poslom. Da li će vam kurs olakšati sve? Da, naravno da hoće. Pored toga što će vam olakšati sam ulazak u posao, imaćete dovoljno vremena da vam se gradivo u potpunosti slegne i da ne dođete u situaciju da vam se sve pobrka u glavi 🙂

Kako izabrati najbolju obuku za dispečera?

S obzirom da je posao dispečera jedan od najtraženijih poslova kod nas, logičan sled je bio da se polako otvaraju i kursevi za iste. Naše obuke se razlikuju od ostalih na tržištu iz razloga što se predavanja odvijaju uživo. Bilo da se odlučite za online obuku ili da posećujete naše kancelarije, prednost ovog vida obuka jeste što u svakom momentu radite sa svojim mentorom. Svako pitanje i svaku nejasnoću rešavamo na licu mesta 🙂 

Šta je to što dobijaš sa našom obukom?

Pre svega dobra atmosfera na obuci (ovo negde smatram dosta bitnim, jer za cilj imam da ne ubijem kandidate u pojam i da svako predavanje bude dosta dinamično kako bi vam pažnja bila na maksimumu). Prolazimo sve ono što vam je zaista bitno za ulazak u ovaj posao, pogotovo kada pričamo o vežbama, tj praktičnom delu. U momentu kada savladate sve što vam je potrebno, na osnovnoj obuci dobijate pristup američkom broju telefona kako biste mogli da zovete brokere 🙂 Da, dobro ste čuli! Imaćete priliku da zovete brokere i da razbijete tremu, pre nego što nastavite dalje svoju dispečersku pustolovinu 🙂 I naravno, ono najbitnije svima: kandidatima koji se pokažu (po svim kriterijumima- aktivnost na predavanjima, dobro urađeni testovi) pomažemo u pronalasku posla. Preporuke se rade firmama sa kojima imamo saradnju u momentu kada se njima ukaže potreba za dispečerima.

Ukoliko se i dalje dvoumite da li je ovo posao za vas, preuzmite E-Book da se upoznate sa osnovama dispečerskog posla.

Kako se prijaviti za obuku i koji su termini?

Što se tiče osnovne obuke, sprovodi se jednom mesečno i traje 4 nedelje. Termini za obuku su ponedeljak i četvrtak sa početkom u 18h, traju 2 sata (ukoliko ima potrebe i duže). Maksimalan broj kandidata je 9 po grupi. Ukoliko ima više prijavljenih kandidata otvaraju se novi termini- utorak i petak 18h. Sreda nam je dan koji je predviđen za konsultacije, gde prolazimo sve nejasnoće. Ukoliko nema nejasnoća radimo testove i vežbamo prethodno gradivo 🙂

Ukoliko želiš da se priključiš možeš da nam pošalješ svoje podatke na obuka@dispeceri.rs ili da sačekaš kada se otvore prijave za grupu koja ti najviše odgovara.

Ako do sada nisi pogledao/la kako je biti dispečer za Američko tržište, obavezno trk na naš YouTube kanal gde možeš da čuješ kako je bilo iskusnim dispečerima kada su bili u poziciji u kojoj si ti danas. Šta je bilo stresno? Koje su lepe stvari koje će ti doneti posao dispečera? Kako je raditi sa vozačima? Da li smo sujetni? I još mnogo toga…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *