DA LI AMERIČKE FIRME ZAPOŠLJAVAJU SAMO DISPEČERE SA ISKUSTVOM?
Jedno od najčešćih pitanja sa kojim se susrećem u poslednje vreme, jeste, da li Američke firme zapošljavaju samo iskusne dispečere? Odgovor je NE! Ali kako onda ti baš naletiš na oglas gde se traži iskusan dispečer?
Zašto većina kamionskih kompanija traži iskusne dispečere?
Do pre godinu dana, mnogo lakše je bilo da ljudi bez iskustva počnu da rade za kamionske kompanije u Americi, ali danas to nije slučaj. Zašto je to tako?
Razlog leži u promenama na tržištu sa kojim se kamionske kompanije bore u nazad godinu dana. Nije samo reč o slabije plaćenim turama, operativni troškovi sa kojima firme moraju da se bore, su daleko veći nego što je to ranije bio slučaj.
1. OPERATIVNI TROŠKOVI
Kada pričamo o operativnim troškovima kamionskih kompanija, prvo ću se dotaći goriva. Pre godinu dana prosečna cena goriva u Americi je bila oko $3,5 po galonu ( 1 galon je oko 3,78 litre – da, da, sve znam, jeftinije je nego u Srbiji). Ako na to dodamo da su i ture koje su dispečeri uzimali bile jako lepo plaćene, bingo! Obrni-okreni, prave se pare. Firme rastu, kupuju nove kamione, otvaraju sve više radnih pozicija (gde vam u suštini nije potrebno iskustvo, jer para ima…) i na kraju dana svi su srećni. Ti si srećan jer imaš posao, vozač je srećan jer ima pare, firma je na kraju dana zaradila, što bi se reklo: big happy family 🙂
Ali, kao što svi znamo, sve što je lepo kratko traje…
Cena goriva počinje da raste iz dana u dan, za samo par meseci, skočila je za 100%! U junu 2022. cena goriva je skočila na preko $6 po galonu. Ne samo što je skočila cena goriva, nego je cena tura drastično opala (i dalje je u padu). Ovaj disbalans doveo je do toga da mnoge kompanije zatvaraju svoje poslove i da vozači koji su bili owner operatori (pisaćemo više o tome), izlaze iz svojih kamiona i počinju da rade za druge kompanije.
Dispečeri, zbog situacije u kojoj se našla cela kamionska industrija, iz dana u dan imaju sve veći pritisak kako bi održali posao. Kako se stvara sve više pritiska i kako sve firme teže da opstanu u ovom periodu, isključivo traže dispečere koji su iskusni. Na ruku im ide činjenica da su mnoge kompanije stavile ključ u bravu i mnogo im je lakše da do istih dodju.
2. OBUKE
Već smo prošli deo gde zbog stanja na tržištu u Americi, dispečeri imaju sve veći pritisak (htedoh reći stres al ne mogu više da čitam prozivke po internetu, kako lažem ljude da je posao stresan… sami procenite), time je potreba da neko nov počne da radi sad i odmah. Ovo sad vam pišem iz ugla poslodavca, onako kako zaista jeste. Firma kada objavi oglas za posao, u proseku dobije oko 100 prijava za posao. Departman koji je zadužen za zapošljavanje, vrši selekciju kandidata, i kandidate za koje proceni da su potencijalni pozove na razgovor. Vrlo često se desi da većina kandidata, vodeći se potencijalnom zaradom koju dispečeri imaju oberučke prihvate da počnu sa obukom koje firme nude. Nakon nekog vremena, bar 50% kandidata samoinicijativno odustane od posla. Da li zato što im se na kraju ne svidi posao, da li se nisu uklopili, nije ni bitno…jednostavno odu. Firma, koja je već dovoljno energije i novca uložila u obučavanje novih kandidata, opet mora ispočetka da raspisuje konkurse, koji nimalo nisu laki i jednostavni. Da vam ne pričam, da iskusan dispečer, pored toga što mora da radi svoj posao, usput mora ili da obučava ili da mentoriše nove kandidate. U tim momentima, čak i iskusni dispečeri dolaze do tačke pucanja, te nije retkost da budu nakrivo nasađeni kada dodju novi… jer koga zmije ujede, taj se i guštera plaši 🙂
Kada firme zapošljavaju dispečere bez iskustva?
Trenutno stanje, koje je pogodilo kamionsku industriju u Americi, nije ništa novo i nije ništa što nismo očekivali. Posao sam po sebi je cikličan i uglavnom budu dve dobre godine, dve loše (6 meseci gore-dole). Tako da se svi nadamo, da će se do kraja godine stvari stabilizovati.
Bez obzira na trenutno stanje, naravno da ima firmi koje i dalje zapošljavaju ljude bez iskustva i to u sledećim slučajevima:
- STABILAN TIM – firme koje i dalje doživljavaju veliki rast čak i na ovako lošem marketu, ne tako retko će zaposliti ljude bez iskustva… Oni imaju dovoljno prostora za stalnim zapošljavanjem, a pored toga i stabilan tim iskusnih dispečera koji mogu da pokriju dovoljan broj kamiona. Ono što je karakteristično za ovakve firme, jeste što su im kancelarija u većim gradovima u Srbiji i uglavnom traže dispečere koji će raditi iz kancelarije, dakle, nema rada od kuće.
- AFTERHOURS- odnosno noćna smena. Zašto baš noćna? Dispečeri koji rade u noćnoj smeni, nisu dispečeri logističari (što naravno, ne umanjuje mogućnost da to postanu). Dispečeri u noćnoj smeni, su poznati i kao TRUCK AND TRACE, i njihov posao obuhvata korisničku podršku kako vozačima tako i brokerima. Primer: obavestiti brokera da je load utovaren, istovaren, problem oko load-a itd…
Kako ti onda uvek naletiš na firme koje traže iskusne dispečere?
Klasičan odnos ponude i potražnje. Nema svaka firma otvorene pozicije konstantno. U momentima kada im se pojavi potreba za proširenjem tima, tada se oglašavaju. Ukoliko želite da uđete u ovu industriju, morate redovno da pratite platforme za oglase i da čekate svoj trenutak. Vodite računa, da vam CV bude na engleskom jeziku i da bude reprezentativan. To je vaša lična karta i prvi utisak koji će poslodavac da stekne o vama.
Još jedna bitna stvar, koju nisam prošla, jeste da i dalje postoje firme, koje ne zapošljavaju dispečere sa iskustvom. Razlog je vrlo jednostavan, nekada ni dispečeri koji imaju iskustva godinu – dve dana, nisu dovoljno iskusni jer su radili u vreme dobrog marketa a nisu se snašli kada je loš. Pored toga, neke firme, žele da nauče dispečere isključivo da rade po njhovom principu, a u radu sa iskusnima je to ponekad jako teško…ipak smo mi i dalje narod, ne zna niko bolje od mene, i svaku sugestiju stavljamo po strani 😉
Bilo kako bilo, POSAO DISPEČERA I DALJE DOŽIVLJAVA PRAVU EKSPANZIJU I VELIKA JE POTRAŽNJA KAKO U SRBIJI, TAKO I U REGIONU!
Kako stvari stoje, neće se još skoro menjati potražnja za nama, te ukoliko želiš da budeš u ovom ludilu (pozitivnom naravno) a nemaš iskustva, i ne znaš odakle da počneš E-Book (besplatan naravno, da ti ne uzimaju pare za Dž) ili obuka za dispečere u trajanju od mesec dana.
Poseti Dispečeri.rs YouTube kanal ovde.